سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان

پایگاه خبری نمانمه: نشست خبری سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی با حضور جعفر گودرزی دبیر جشن، علی علایی رئیس آکادمی، علی افشار مدیر روابط عمومی و تعدادی از اصحاب رسانه امروز (یکشنبه) در خانه سینما برگزار شد.
.
در ابتدای نشست پوستر جشن سیزدهم که طراحی آن بر عهده آرمان داودی است، رونمایی شد.
.
سپس گودرزی درباره مکان برگزاری جشن توضیح داد: امسال سیزدهمین جشن انجمن منتقدان بناست ۱۳ دی‌ماه در سالن آمفی ‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شود.

او در ادامه درباره بزرگداشت‌های امسال گفت: همانند دوره‌های پیشین سه بزرگداشت در جشن خواهیم داشت که امسال این بزرگداشت‌ها اختصاص یافته به اکبر عبدی و علیرضا زرین‌دست و در بین اعضا نیز بزرگداشتی برای عباس یاری منتقد سینما خواهیم داشت.
.
گودرزی عنوان کرد: امیدوارم با توجه به کار شبانه‌روزی بچه‌ها آرا به شکلی باشد تا شأن منتقدان حفظ شود. همیشه سلامت آرا فارغ از رفاقت و مصلحت‌اندیشی ثبت شده و امیدوارم جشن با کیفیتی پیش رو داشته باشیم‌. از نکات قابل توجه جشن امسال نزدیکی بسیار زیاد آرا در یکسری از بخش‌ها بود و با توجه به این نزدیکی سعی کردیم بحث تشویقی هم داشته باشیم چرا که خروجی این جشن یک قدم رو به جلو برای سینما خواهد بود.
.
علی علایی نیز در ادامه درباره آکادمی و آرا منتقدان که بیش از صد منتقد در آن شرکت داشته‌اند، گفت: فرایند این آکادمی کاملاً بر مبنای ریاضی است و نوبت و رفاقتی هم در کار نیست. آرا کاملاً بر مبنای رأی منتقدان در آکادمی ثبت شده است و بر مبنای یک خرد جمعی به این آرا رسیده‌ایم.
.
گودرزی در راستای صحبت‌های علایی اظهار کرد: در جشنواره فجر به دلیل حضور هیأت انتخاب و داوری سلیقه دخیل است، اما در جشن انجمن منتقدان اینگونه نیست و به همین دلیل از آن به آرا سلامت یاد می‌کنیم. در واقع اعتبار این جایزه بر همین اساس است و هر سال بر اهمیت آن افزوده می‌شود و جایگاه خودش را میان اهالی سینما یافته است.
.
از اولین دوره که جشنواره جهانی جدا شد این حق را از دوستان نگرفتیم و آثار حاضر در هر دو جشنواره را مد نظر قرار دادیم و تنها بخش‌ها از هم تفکیک شده و مدنظر آکادمی قرار گرفته است. در مجموع از میان آثار حاضر در جشنواره فجر و جشنواره جهانی فجر، ۳۸ اثر در این جشن لحاظ شده‌اند و بیش از صد منتقد در این جشن اعلام نظر کرده‌اند که در این میان آرا منتقدانی که بیش از ۵ فیلم را ندیده‌اند از ‌آرا کلی حذف شده است.
منبع: هنرآنلاین