نکاتی برای برنامه ریزی صدای فیلمتان!

ضبط صدای عالی قبل از فشردن دکمه ضبط آغاز خواهد شد

ترجمه: فرزاد شهاب

پایگاه خبری نمانامه: کیفیت پایین صدا در فیلمتان راهی سریع برای از دست دادن اعتبار نزد مخاطبانتان خواهد بود. به جای آنکه وقتی سر صحنه رسیدید، صدا را در نظر بگیرید و آنرا بررسی کنید )کاری که فیلمسازان آماتور زیادی انجام می دهند(، شما برای صدای خوب حتی قبل از شروع فیلمبرداری باید برنامه ریزی کنید. بیایید پنج روش را برای برنامه ریزی و درنظر گرفتن صدا در پیش تولید بررسی کنیم. ۱

 .به بازبینی لوکیشن بروید بازبینی لوکیشن یکی از مهمترین بخش های پیش تولید یک فیلم است، به عنوان یک فیلمساز احتماال چشمان شما برای یافتن لوکیشن های خوب تربیت شده است؛ اما به همان اندازه مهم است که گوش های خود را نیز تربیت کنید. آکوستیک و کیفیت صدا در آن لوکیشن را مدنظر داشته باشید. آیا صدای شما به بلندی در اتاق پژواک ) انعکاس و اکو ( می شود؟ آیا لوکیشن در یک محله شلوغ است؟ جدای از کیفیت و رفتار صدا در محل مورد نظر، باید حواستان به دیگر مولفه های دارای صدا مثل سیستم های تهویه یا وزوزهای یک یخچال باشد و امکان کنترل این مسائل بررسی شود. چه صداهای آمبیانس) صدای محیط( در انتظار شما خواهند بود؟ اگر در یک ساختمان بزرگ فیلمبرداری می کنید ممکن است نتوانید سیستم تهویه )مثال ترموستات دیواری( را خاموش کنید و به همین دلیل است که در جلسه های بازبینی لوکیشن خود، می بایست حتما با فردی از ارائه دهندگان آن لوکیشن در ارتباط باشید تا چنین سوال هایی را از آنها بپرسید.

شما همینطور باید حواستان به مسائلی مانند فاصله از فرودگاه، آتش نشانی، مسیرهای اتوبوس و… نیز باشد که ممکن است در بررسی اول هنگام شنیدن صدا در بازبینی لوکیشن توجهی به خود جلب نکند، اما در روز فیلمبرداری باعث ایجاد صداهایی شود که توسط میکروفن ضبط خواهند شد. همینطور بسیار مهم است که اطراف را بررسی کنید و ببینید آیا پروژه های ساخت و ساز درحال انجام هستند یا خیر. سر و صداهای ساخت و ساز یکی از موانع بزرگی است که می تواند برای صدابرداری در صحنه فاجعه بار باشد. شما نمی خواهید توسط صدای محیطی در روز فیلمبرداری سورپرایز شوید، پس همواره تمامی صداهای موجود در مکان را بررسی و با صدابردار برای آن برنامه ریزی کنید.

۲٫ پالن مورد نظر چه نیاز دارد؟ طراحی لباس و لباس های درجه یک می توانند تاثیر بسزایی در باورپذیری فیلمتان داشته باشند، اما وقتی لباس های شخصیت هایتان را انتخاب می کنید، مهم است صدابرداری را هم مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال لباس های ابریشمی بسیار برای صدابرداری بدنام هستند و به سختی می توان به آن ها میکروفن وصل کرد و صدای تمیز گرفت، پس بهتر است در این شرایط به جای استفاده از میکروفن های یقه ای، از بوم استفاده کنید یا ممکن است حتی برای تطبیق با شرایط تولید، تصمیم به تعویض لباس بگیرید. همینطور مهم است که به اتفاقات صحنه قبل از رسیدن به صحنه فیلمبرداری فکر کنید.. آیا بازیگران راه می روند و دیالوگ می گویند؟ چقدر حرکت خواهند داشت؟ پرسیدن این سوال ها قبل از فیلمبرداری می تواند در زمان هم صرفه جویی کند و به جای رسیدن به سر صحنه و بحث و انتخاب نوع و چینش میکروفن مورد نظر برای صحنه، می توان زودتر برنامه ریزی هوشمندانه داشت و شروع به فیلمبرداری کرد. برای این کار شما نیاز دارید که صدابردارتان در مرحله پیش تولید دخیل باشد که مسلما به سختی و تعداد جلسات می افزاید، اما در آخر نتیجه خود را نشان می دهد

۳٫ هزینه کنید فیلم های آماتور به داشتن صداهای بد مشهور هستند. مهم نیست چقدر تصاویرتان مسحور کننده باشند، تا زمانی که صدای فیلمتان بد است، بینندگان فیلم را تحمل نخواهند کرد. اگر پروژه برای شما جدی است، مهم است که برای لوازم حرفه ای و مناسب صدابرداری هزینه کنید. مراکز اجاره تجهیزات میکروفن ها و لوازم صدابرداری را با قیمتی منطقی اجاره می دهند و اگر برای مدت زیادی به لوازم نیاز داشته باشید می توانید تخفیف های مناسبی هم دریافت کنید. صدای خوب با پایان فیلمبرداری به نتیجه نمی رسد و مهم است که برای صداگذاری فیلمتان در پس تولید نیز هزینه کنید. به جای استفاده از موزیک های کم کیفیت رایگان یا استفاده بدون اجازه از موسیقی های موجود که ممکن است برای کپی رایت فیلمتان مشکل ساز شود، سعی کنید با آهنگسازی محلی و با استعداد همکاری کنید

.۴٫ یک صدابردار حرفه ای استخدام کنید صدابردار از عوامل کلیدی ساخت فیلم است، پس این اشتباه را نکنید که دوستان یا اعضای خانوادتان صدابردار در صحنه باشند! فیلمسازان اغلب اوقات درگیر تصاویر می شوند و اهمیت صدا را فراموش می کنند. ضبط صدای خوب در صحنه فراتر از فقط نگه داشتن یک بوم است! صدابرداران حرفه ای تجربه استفاده حرفه ای از دستگاه ضبط صدا )رکودر( را خواهند داشت، نحوه صحیح وصل کردن میکروفن به بازیگران و گرفتن بوم را می دانند و می توانند همگام با مدیر فیلمبرداری کار کنند و بوم شان را وارد قاب نکنند

۵٫ برنامه ریزی کنید آماده کردن یک برنامه دقیق برای ساده سازی فرآیند تولید ضروری است. اگر قبل از فیلمبردایتان استوری برد طراحی می کنید ) که باید بکنید! ( صدا را در این فرآیند مدنظر داشته باشید. صدابردار و تدوینگر فیلم قطعا از شما متشکر خواهند بود اگر استوری بردی با توضیحات مربوط به صدا به آنها بدهید. همیشه وقت برای گرفتن صدای طبیعی محیط آن صحنه کنار بگذارید و زمانی را در برنامه ریزی به آن اختصاص دهید. ) صدای Tone Room یا “آف محیط” که ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه نیازمند سکوت کامل عوامل است تا صداهای طبیعی موجود در لوکیشن گرفته شود. با این کار شما تداوم صدا را در بین پالن های خود تضمین خواهید کرد و از کات های ناگهانی و عوض شدن صدا جلوگیری خواهید کرد و حواستان باشد با عوض شدن صدای محیط فیلمبرداری، همیشه صداهای محیط جدید بگیرید مثال اگر سیستم تهویه وسط فیلمبرداری روشن شود که بسیار برای صداگذاری و تمیز بودن کات های صدایتان در پس تولید به کارتان خواهد آمد.