چطور سرعت تدوین خود را افزایش دهیم؟

پایگاه خبری نمانامه: به عنوان یک تدوینگر ما همواره دنبال یافتن راهی برای داستانگویی به بهترین شکل ممکن هستیم. در بیشتر مواقع بهترین نسخه آن بعد از چندین بار تدوین بدست می آید. خوشبختانه راه های زیادی هستند که سرعت تدوین خود ر افزایش داده و سریع تر به خط پایان برسید.

تدوین مانند هر فرآیند خالقه دیگری می تواند همزمان پر از لذت و بسیار ناامید کننده باشد. وقتی به خوبی پیش می رود می تواند تجربه لذت بخشی باشد که نهایتا پروژه خود را که چطور بر روی پرده زنده خواهد شد بینیم. از سوی دیگر ممکن است زمان هایی ) مخصوصا در اوایل پروژه ( در یک باتالق گرفتار بمانیم و باعث شود نتوانیم در زمان مورد نیاز آن را به اتمام برسانیم. در هر فرآیند خالقه دیگری ) از جمله تدوین ( شاید بهترین راه برای به اتمام رساندن آن، استفاده از یک الگو و قالب اولیه برای کار و تصحیح بر روی آن باشد. شما همیشه باید خود را برای دریافت بهترین نتایج و داستانگویی به موثرترین و کارآمدترین شکل ممکن به چالش بکشید.

در بسیاری از موارد این می تواند بدین معنا باشد که شما باید بر روی نسخه های زیاد و متقاوتی از تدوین خود کار کنید که صد البته پیشنهاد خوبی است. شما ممکن است یک تصور کلی از این که فیلم شما چه شکلی خواهد بود داشته باشید، اما حقیقتا تا زمانی که یک نسخه به اتمام رسیده فیلم را ندیده باشید نمی توانید یقین داشته باشید. به همین دلیل سعی کنید اولین نسخه راف کات ) تدوین اولیه ( خود را در سریع ترین زمان تکمیل کنید. به هرحال تدوین شما قرار است در طول فرآیند تدوین به صورت قابل توجهی تغییر کند؛ پس بهتر است اولین نسخه را هر چند که دارای مشکل باشد زودتر آماده کنید تا حداقل قالبی برای کار کردن بر روی آن داشته باشید. الزم نیست در نسخه اولیه زمان زیادی را برای بی عیت کردن ریزه کاری های تدوین بگذارید و کات ها را تمیز کنید، زیرا به احتمال قریب به یقین تمام این تالش ها در نسخه های بعد از دست خواهند رفت.

این ها نکاتی هستند که چطور زودتر تدوین خود را به اتمام رسانده و اینگونه تمرکز و زمان بیشتری بر روی نسخه های بعدی و اصالحات داشته باشید.

۱ .پروژه خود را با دقت سازماندهی و منظم کنید سازماندهی و مرتب کردن شاید جذاب ترین بخش تدوین نباشید، اما اگر در ابتدا این کار سخت را انجام دهید و فایل پروژه خود را منظم و به درستی تشکیل دهید، قطعا می توانید در زمان تدوین کار خود را با سرعت بیشتر و توقف کمتر انجام دهید. سازماندهی شامل همه چیز از درست کردن فایل های پروکسی ( ویدئو های کم حجم و با فشرده سازی ساده از راش های اصلی) برای تدوین سریع تر ساده تر حتی بر روی سیستم های خانگی و لپ تاپ می شود تا وارد کردن و اسم گذاری درست راش های فیلم. آخرین اتفاقی که شما می خواهید با آن مواجه شوید این است که در اواسط تدوین و زمانی که در تمرکز و اوج آفرینش هنری هستید، برای پیدا کردن یک ویدئو و راش خاص کار خود را متوقت کنید و ۲۰ دقیقه در بین سیلی از فایل های بدون نام دنبال کلیپ مورد نظر خود بگردید. فایل های خود را با دقت باال سازماندهی کنید و مطمئن باشید بعدا از خودتان تشکر خواهید کرد!

۲ .نگران تدوین صدا نباشید صدای فیلمتان در نسخه راف کات تدوین قطعا بد خواهد بود! ممکن است صدابردار شما کار خود را به خوبی انجام داده و خود صدا کیفیت بسیار باالیی داشته، اما در مضمون تدوین شما اصال صدا خوب نباشد! بعضی برداشت ها ممکن است از بقیه صدای بلندتری داشته باشند، فواصلی بین دیالوگ ها وجود داشته باشد که صدای محیط (آمبیانس) قرار داده نشده، جلوه های صوتی حضور نخواهند داشت و بسیاری از مشکل های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد. این موضوع وسوسه بر انگیز است که زمان خود را بگذارید و شروع کنید به تمیز کردن و حل مشکل های صدا، مخصوصا زمانی که می بایست به تهیه کننده یک نسخه از تدوین خود را نشان دهید؛ اما این کار را نکنید! فارغ از این که با چه کیفیتی این کار را انجام می دهید، این فرآیند در مرحله میکس صدا دوباره کاری خواهد شد و اگر با خود صادق باشید احتماال شما آنقدر هم در مراحل پس تولید صدا ماهر نیستید! پس این کار را به متخصصان خود بسپارید و روی کاری که بهتر از دیگران انجام می دهید، یعنی تدوین تمرکز کنید! حتی اگر این بدین معناست که در مرحله راف کات و اسمبلی می بایست به صداهای بد گوش دهید.

۳ .از تماشای تمامی برداشت ها بپرهیزید! با توجه به اینکه شما یا کارگردان چطور پروژه را فیلمبرداری کرده اید، ممکن است شما میزان غیرقابل تصوری نماهای پوششی )نماهایی جهت پوشش دادن یک سوژه از زوایای مختلف جهت اطمینان و سهولت تدوین( داشته باشید. اما صادقانه بگوییم؛ نیازی به تماشای همه آن ها نیست! بعضی تدوینگران دوست دارند در ابتدا تمام راش ها را تماشا کنند و برداشت های منتخب خود را را در یک تایم الین ) فضای تدوین های غیرخطی ( بگذارند؛ اما در بسیاری از موارد از آنجایی که شما ۹۰ %این مواد ویدئویی را استفاده نخواهید کرد، این کار اتالف وقت است. در عوض مستقیم به سراغ تدوین بروید و از خود بپرسید “بعد از این نما چه باید بیاید؟” به این شکل تدوین شما طبیعی تر جلوه خواهد کرد و سریع تر خواهد بود. ۴ .کلیدهای میانبر )شورتکات ها( را بیاموزید اگر شما پیش از این از کلیدهای میانبر برای تدوین استفاده نمی کردید، هر کاری که قصد انجامش را دارید فراموش کرده و بیاموزید که چطور با استفاده از کیبورد تدوین کنید. در پروژه های کوچک و کوتاه )مثال یک تبلیغ ۳۰ ثانیه ای( شاید این موضوع زیاد به چشم نیاید، اما زمانی که بر روی یک فیلم کوتاه حرفه ای و یا یک فیلم بلند کار می کنید، با کم کردن رفت و آمدتان بین موس و کیبورد می توانید سرعت تدوین خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. شاید باور نکنید که چه میزان زمان زیادی را با رفت و آمد بین موس و کیبورد در طول تدوین از دست می دهید و ناگفته نماند که فشردن کلید های کیبورد ذاتا چقدر سریع تر از انتخاب و تکان دادن با موس کار می کنند. جهت آشنایی با کلیدهای میانبر نرم افزار تدوین، به بخش راهنمای نرم افزار انتخابی خود مراجعه کنید.

۵ .از جای گیرها (Placeholders ) استفاده کنید بعضی مواقع شما در اوج تدوین یک صحنه و سکانس هستید که ناگهان به بن بست می خورید! از نظر خالقه به نظرتان چیزی درست کار نمی کند. شاید نمی توانید موسیقی موقت مناسبی را جهت بدست آوردن ریتم تدوین صحنه پیدا کنید و یا راش های کافی جهت انتقال از صحنه ای به صحنه ی بعد وجود ندارد و یا به سادگی، کاتی را که انجام داده اید برای صحنه مناسب نمی دانید. هر مشکلی که باشد؛ اگر احساس کردید در یک موضوع بدیهی و ساده گرفتار شده اید، بگذرید! شما نمی خواهید یک ساعت از زمان با ارزش خود را روی تمیز کردن یک کات خاص و یا کار روی صحنه ای که تدوین آن نرم به نظر نمی رسد بگذرانید. به جای آن نترسید که یک جای گیر )که می تواند یک تایتل ساده باشد که می گوید آن صحنه خاص در این اینجا قرار خواهد گرفت( و یا عالمت بر روی آن قرار دهید و از آن بگذرید. بعد از کار کردن بر روی چندین صحنه دیگر و حفظ آن ریتم و حس تدوین، بسیار ساده تر خواهد بود که دوباره به آن جای گیرهای مشخص شده برگردید و چون با چشم و نگاه تازه به آن می نگرید، بفهمید چطور باید آن کار را به درستی انجام دهید.

منبع: کتاب ۱۰۱ نکته و حقه های فیلمسازی به گردآوری PremiumBeat

ترجمه: فرزاد شهاب