کارگردان موج نوی سینمای ژاپن درگذشت

نمانامه: به نقل از منابع رسانه‌ای ژاپن، یوشیدا کیجو (یوشیدا یوشیشیگه سابق) روز پنجشنبه در سن ۸۹ سالگی درگذشت. این کارگردان ژاپنی به همراه اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیرو، بخشی از موج نوی سینمای ژاپن با حمایت استودیو شوچیکو در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ بود که تأثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن زمان و دهه‌های بعدی داشت.

یوشیدا دانش آموخته ادبیات فرانسه از دانشگاه توکیو در سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار کارگردان یاسوجیرو اوزو و کینوشیتا کیسوکه مشغول به فعالیت شد.

او در سال ۱۹۶۰ نخستین کارگردانی خود را با درام جوانی به هیچ وجه خوب نیست انجام داد. این فیلم و فیلم‌های بعدی یوشیدا مانند خون خشک است در سال ۱۹۶۰ و پایان تلخ یک شب شیرین، با نشان دادن تصاویری از مشکلات اجتماعی ژاپن معاصر، یوشیدا را به همراه دیگر همتایانش مانند اوشیما و شینودا به عنوان شورشیان سینما معرفی کردند. برخلاف قرارداد استودیویی، این سه نفر با عنوان Shochiku Nouvelle Vague که اشاره‌ای به موج نو فرانسه که تأثیر و الهام بخش آن‌ها بود دارد، گروه‌بندی شدند.

یوشیدا در سال ۱۹۶۲ اوکادا ماریکو ستاره نوظهور سینمای ژاپن را در درام عاشقانه آکیتسو اسپرینگز کارگردانی و البته در سال ۱۹۶۴ با این بازیگر ازدواج کرد. او در سال ۱۹۶۶ استودیوی شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با همراهی اوکادا به عنوان ستاره فیلم‌هایش تأسیس کرد.